Święto Wojska Polskiego zostało ustanowione na mocy ustawy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Nawiązuje ono bezpośrednio do przedwojennego Święta Żołnierza, upamiętniającego...
Kolekcja Muzeum Południowego Podlasia powiększy się o cenne dzieła (WIDEO)
2015-12-10
Dzięki wsparciu prezydenta miasta oraz ministerialnemu dofinansowaniu, bialskie muzeum wzbogaci się o nowe dzieło. Oficjalnie 14 grudnia trafi do Białej „Powrót kwestarza” z 1873 roku autorstwa Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Przekazanie obrazu będzie towarzyszyło otwarciu wystawy Wiktora Koreckiego.
Artysta urodził się 11 października 1849 roku w Suwałkach i od dziecka przejawiał zainteresowania artystyczne. W 1869 wyjechał do Drezna, gdzie rozpoczął studia na tamtejszej ASP. Namalował wówczas m.in. portret J.I. Kraszewskiego. Latem 1873 roku znalazł się w Monachium, gdzie często uczestniczył w wystawach. Jego obrazy można było oglądać również w Berlinie, Wiedniu czy Paryżu.
Ze stolicą Bawarii Wierusz-Kowalski związał się na stałe, ciesząc się tam uznaniem i popularnością. W 1980 roku otrzymał nawet tytuł honorowego profesora od monachijskiej ASP. Tutaj także zmarł 15 lutego 1915 roku, a jego prochy sprowadzono do Polski w 1936 roku i złożone na cmentarzu Powązkowskim.
Obraz który trafi do Białej przedstawia plastyczny epizod w opowieści o wędrówce kwestującego mnicha. Autor dał malarską wizję jednej z przygód wzorowanej na „Pamiętniku kwestarza” Ignacego Chodźki – piewcy sarmackiego świata sarmackiej szlachty schyłku swojej epoki.
Artysta wybrał końcowy epizod opowieści, gdy znużony już służbą zakonną bernardyn, w trudnym dla kraju okresie, zniszczony przemarszem wracających spod Moskwy pokonanych Francuzów, zmuszony jest wyruszyć ponownie na poszukiwanie żywności dla współbraci.
Alfred Wierusz-Kowalski w Powrocie kwestarza, jednym ze swoich pierwszych obrazów, dał wyraz swoim zainteresowaniom i temperamentowi artysty rodzajowego. Jego prace najczęściej ukazują ulotne, wnikliwie zaobserwowane i wiernie odtworzone na płótnie okruchy rzeczywistości polskiej prowincji – małych miasteczek i błotnistych traktów wiodących przez pustkowia.
W poniedziałek 14 grudnia oficjalnemu przekazaniu dzieła będzie towarzyszył wernisaż pejzaży słowiańskich Wiktora Koreckiego. W programie znalazł się również recital wokalny barytona Piotra Chwedorowicza, solisty Warszawskiej Opery Kameralnej. Początek o godz. 14.00. Ekspozycję będzie można podziwiać do 7 lutego.
Oprócz Powrotu kwestarza bialskie muzeum wzbogaciło się w ostatnim czasie o inny cenny dar historyczny. W listopadzie trafiły tutaj także 22 numery pisma konspiracyjnego z 1944 i 1945 roku „Reduta”. Gazetę przekazał Antoni Stasiuk z Poznania, którym był jednym z członków zespołu redakcyjnego od sierpnia do końca grudnia 1945 roku.
„Reduta” była nielegalnie wydawana przez Ruch Oporu AK, a następnie organizację WiN. Jej nakład wynosił 800-1000 egzemplarzy, a druk odbywał się w Sworach i w późniejszym czasie w okolicach Rossosza. Łącznie wydano 52 numery. Małgorzata Nikolska, dyrektor muzeum, zapowiada udostępnienie archiwalnej prasy w formie elektronicznej.
Artysta urodził się 11 października 1849 roku w Suwałkach i od dziecka przejawiał zainteresowania artystyczne. W 1869 wyjechał do Drezna, gdzie rozpoczął studia na tamtejszej ASP. Namalował wówczas m.in. portret J.I. Kraszewskiego. Latem 1873 roku znalazł się w Monachium, gdzie często uczestniczył w wystawach. Jego obrazy można było oglądać również w Berlinie, Wiedniu czy Paryżu.
Ze stolicą Bawarii Wierusz-Kowalski związał się na stałe, ciesząc się tam uznaniem i popularnością. W 1980 roku otrzymał nawet tytuł honorowego profesora od monachijskiej ASP. Tutaj także zmarł 15 lutego 1915 roku, a jego prochy sprowadzono do Polski w 1936 roku i złożone na cmentarzu Powązkowskim.
Obraz który trafi do Białej przedstawia plastyczny epizod w opowieści o wędrówce kwestującego mnicha. Autor dał malarską wizję jednej z przygód wzorowanej na „Pamiętniku kwestarza” Ignacego Chodźki – piewcy sarmackiego świata sarmackiej szlachty schyłku swojej epoki.
Artysta wybrał końcowy epizod opowieści, gdy znużony już służbą zakonną bernardyn, w trudnym dla kraju okresie, zniszczony przemarszem wracających spod Moskwy pokonanych Francuzów, zmuszony jest wyruszyć ponownie na poszukiwanie żywności dla współbraci.
Alfred Wierusz-Kowalski w Powrocie kwestarza, jednym ze swoich pierwszych obrazów, dał wyraz swoim zainteresowaniom i temperamentowi artysty rodzajowego. Jego prace najczęściej ukazują ulotne, wnikliwie zaobserwowane i wiernie odtworzone na płótnie okruchy rzeczywistości polskiej prowincji – małych miasteczek i błotnistych traktów wiodących przez pustkowia.
W poniedziałek 14 grudnia oficjalnemu przekazaniu dzieła będzie towarzyszył wernisaż pejzaży słowiańskich Wiktora Koreckiego. W programie znalazł się również recital wokalny barytona Piotra Chwedorowicza, solisty Warszawskiej Opery Kameralnej. Początek o godz. 14.00. Ekspozycję będzie można podziwiać do 7 lutego.
Oprócz Powrotu kwestarza bialskie muzeum wzbogaciło się w ostatnim czasie o inny cenny dar historyczny. W listopadzie trafiły tutaj także 22 numery pisma konspiracyjnego z 1944 i 1945 roku „Reduta”. Gazetę przekazał Antoni Stasiuk z Poznania, którym był jednym z członków zespołu redakcyjnego od sierpnia do końca grudnia 1945 roku.
„Reduta” była nielegalnie wydawana przez Ruch Oporu AK, a następnie organizację WiN. Jej nakład wynosił 800-1000 egzemplarzy, a druk odbywał się w Sworach i w późniejszym czasie w okolicach Rossosza. Łącznie wydano 52 numery. Małgorzata Nikolska, dyrektor muzeum, zapowiada udostępnienie archiwalnej prasy w formie elektronicznej.
Pozostałe artykuły
Szanowni Państwo, Informujemy, że Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) przy ul. Ekologicznej 1, przeznaczony dla mieszkańców Miasta Biała Podlaska, będzie nieczynny w sobotę
Za nami ostatni koncert w ramach cyklu "Muzyka u Radziwiłłów" organizowany przez Zespół Szkół Muzycznych I i II stopnia im. F. Chopina w Białej Podlaskiej pod honorowym patronatem prezydenta miasta Michała Litwiniuka.