Aktualności
Nie dajmy się oszukać! Miejski rzecznik ostrzega przed nieuczciwymi firmami
2015-11-19
W ostatnich tygodniach wzrosła liczba skarg mieszkańców, dotycząca zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. Problem dotyczy transakcji z operatorami sieci telekomunikacyjnych i energetycznych. Bądźmy ostrożni i zwracajmy uwagę na każdy podpis.

Nieuczciwe działania bardzo często mają związek z przedstawicielami handlowymi, którzy odwiedzają potencjalnych odbiorców usług w miejscu ich zamieszkania lub kontaktują się z nimi drogą telefoniczną. Niejednokrotnie podają przy tym nieprawdziwe informacje o firmie lub instytucji, którą reprezentują.

- Rzecznik przestrzega przed nadmiernym zaufaniem do informacji przekazywanych przez te osoby. Często bowiem dochodzi do sytuacji, w których nieuczciwi przedstawiciele nakłaniają do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych czy też dostawcy energii, poprzez podpisanie nowej, „korzystniejszej” umowy, składając niejednokrotnie ofertę niższej ceny – ostrzega Jolanta Marczuk, miejski rzecznik konsumentów.

W błąd mogą nas wprowadzić chociażby informacje na temat reprezentowanej firmy, bo handlowcy często podają się za przedstawicieli aktualnego przedsiębiorcy energetycznego lub telekomunikacyjnego, a w efekcie reprezentują całkiem inny podmiot. Ponadto nie powiadamiają o ewentualnych skutkach zawarcia umowy i zmiany operatora.

Nieuczciwi sprzedawcy często ukrywają fakt zawarcia nowej umowy, nie informują, że jest to powiązane z rozwiązaniem umowy z dotychczasowym przedsiębiorcą i skutkuje niekiedy naliczeniem dodatkowych opłat. Ponadto w wielu przypadkach zgłaszanych do miejskiego rzecznika konsumentów powtarzała się sytuacja, w której mieszkańcowi nie pozostawiono kopii podpisanych dokumentów.

- Proszę o zachowanie czujności, zwłaszcza przez osoby starsze, mieszkające samotnie, które najbardziej są narażone na nieuczciwe działania przedstawicieli handlowych. Ich ufność i łatwowierność jest bezwzględnie wykorzystywana. Nie należy pochopnie podpisywać żadnych dokumentów, a jeżeli chcemy zmienić dostawcę usług, należy zrobić to świadomie – wyjaśnia miejski rzecznik.

Klika ważnych zasad:

• dostawcę usług zmieniaj świadomie
• zanim podasz swoje dane w czasie rozmowy telefonicznej upewnij się czy przedstawiciel mówi prawdę, poproś go o imię i nazwisko oraz nazwę firmy, którą reprezentuje,
• w swoim miejscu zamieszkania dokładnie wylegitymuj osobę nieznajomą;
• sprawdź wiarygodność firmy, którą reprezentuje handlowiec;
• przeczytaj dokumenty, które podpisujesz;
• nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz;
• jak podpiszesz - zadbaj o to aby handlowiec zostawił Ci komplet dokumentów;
• w przypadku umowy podpisanej w domu możesz od niej odstąpić w ciągu 14 dni, a handlowiec powinien cię o tym poinformować i przedstawić wzór formularza odstąpienia od umowy.

Pomocy możemy szukać u miejskiego rzecznika konsumentów w pokoju 21 urzędu miasta od poniedziałku do piątku w godz. 9-15. Pytania można kierować także pod nr tel.: 83 341-68-48 oraz na adres mailowy: mrk@bialapodlaska.pl.

Pozostałe artykuły

Pomoc wyborcom z niepełnosprawnością w dotarciu do lokali wyborczych w dniu głosowania
2025-04-24

Prezydent miasta Michał Litwiniuk informuje, że w związku z zarządzonymi na dzień 18 maja 2025 r. wyborami Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, podjął decyzję o pomocy wyborcom z niepełnosprawnością w dotarciu do lokali wyborczych w dniu głosowania.

Urząd Miasta Biała Podlaska tradycyjnie rozdaje flagi narodowe
2025-04-24

W okresie poprzedzającym święta majowe bialski Urząd Miasta tradycyjnie rozdaje flagi narodowe.

Spotkanie informacyjne w sprawie przebudowy przejazdów kolejowych
2025-04-23

Spotkanie informacyjne w sprawie przebudowy przejazdów kolejowych odbędzie się 8 maja 2025 r. o godz. 17.00 w sali nr 238 Urzędu Miasta Biała Podlaska. Zaprezentowana zostanie koncepcja...

Utrudnienia w ruchu na ul. Sidorskiej i Al. Jana Pawła II
2025-04-23

Informujemy, że rozpoczyna się ostatni etap robót drogowych na ul. Sidorskiej polegający na wykonywaniu warstwy ścieralnej. W związku z tym ul. Sidorska będzie odcinkowo wyłączona z ruchu...

2 maja 2025 r. Urząd Miasta Biała Podlaska będzie nieczynny
2025-04-22

Uprzejmie informujemy, że zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Biała Podlaska nr 13/25 z dnia 23 stycznia 2025 r., 2 maja 2025 r. (piątek) Urząd Miasta Biała Podlaska będzie nieczynny.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.